News

ASPIRASI 5G UNTUK KESELAMATAN MALAYSIA TIMUR

ASPIRASI 5G UNTUK KESELAMATAN MALAYSIA TIMUR

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, ancaman pengganas yang dihadapi kawasan timur Malaysia di Kepulauan Borneo telah menjadi kebimbangan masyarakat. Sejak 2021, penduduk di Zon Keselamatan Timur Sabah (ESSZONE) telah kerap menjalani perintah berkurung sehingga tahun ini, dengan pengumuman baru-baru ini bahawa perintah berkurung terbaru sehingga 9 Julai.

Pihak berkuasa telah mendedahkan bahawa perintah berkurung berkuat kuasa tanpa henti disebabkan ancaman pengganas, bersama dengan cubaan penculikan dan jenayah rentas sempadan yang dikaitkan dengan Kumpulan Abu Sayyaf (ASG). Risikan terbaharu yang diterbitkan pada Mac 2022, menunjukkan bahawa komandan kedua ASG, seorang tokoh bernama Mundi, sedang mencari perlindungan di Sabah, menimbulkan kebimbangan bahawa kumpulan dan simpatisan tempatan yang dikaitkan dengan ASG mungkin menjadi aktif.

Putrajaya kini sedang memperkukuh keselamatan Malaysia Timur melalui pelbagai inisiatif.

Pengambilalihan tiga helikopter AW139 baru-baru ini oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) adalah contoh utama, menunjukkan bahawa aset akan digerakkan untuk meningkatkan rondaan di perairan Borneo.

Tambahan pula, Kementerian Pertahanan memulakan pangkalan tentera baharu di Lahad Datu awal tahun ini, dengan kos 646.15 juta ringgit ($146 juta) yang bertujuan untuk mengukuhkan keselamatan dan keupayaan Sabah untuk menangani ancaman yang muncul. Ketiga, satu unit komando Unit Tindakan Khas telah dihantar ke Sabah untuk memerangi ancaman ASG.

Insiden Lahad Datu menentukan perkembangan semasa keselamatan sempadan Sabah. Susulan insiden itu, Putrajaya menyedari keperluan keselamatan maritim yang lebih besar di Timur Sabah, yang membawa kepada penubuhan Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah (ESSCOM) untuk melindungi ESSZONE. Bagaimanapun, ESSCOM dikritik selepas penubuhannya kerana tidak cekap dalam mencapai objektif utamanya untuk mencegah jenayah rentas negara, menimbulkan persoalan mengenai pendekatan ketenteraan Putrajaya ke sempadan Sabah.

Seperti yang dinyatakan oleh ahli politik Sabah yang berpengalaman pada 2016, “ESSCOM bukanlah penyelesaian kerana terdapat lebih banyak penculikan rentas sempadan dalam tempoh tiga tahun ESSCOM berbanding 20 tahun lepas tanpa ESSCOM.”

Sarawak juga berisiko daripada pendatang haram, berpunca daripada sempadannya yang sama berliang dengan Kalimantan, bahagian Indonesia di pulau Borneo. Ibu negara baharu Indonesia Nusantara di Kalimantan akan memulakan pembangunan pada separuh kedua tahun ini, yang sepatutnya mendorong Putrajaya untuk menggandakan kebimbangan keselamatan Sarawak.

Projek Nusantara dijangka melibatkan pemindahan kira-kira 30 juta rakyat Indonesia, menyebabkan ramai rakyat Sarawak percaya ia boleh meningkatkan penyeberangan sempadan haram ke Malaysia. Jika tidak ditangani, sindiket jenayah rentas negara mungkin berkembang, mengancam keselamatan Sarawak.

Kerumitan geografi Malaysia Timur dan demografi yang pelbagai memerlukan pendekatan pelbagai serampang untuk meningkatkan keselamatan sempadan dan menangani ancaman keselamatan bukan tradisional yang semakin meningkat di rantau ini. Kekuatan tentera semata-mata akan menghalang sesetengah pihak, tetapi tidak akan berjaya menghalang semua kejadian pelanggaran sempadan, seperti yang dilihat dengan Ops Pasir.

Walau apa pun, belanjawan persekutuan Malaysia tidak mempunyai margin untuk menyokong peningkatan dalam perbelanjaan pertahanan untuk Sabah dan Sarawak yang disarankan oleh sesetengah pihak.

Sebagai contoh, Bajet 2022 telah memperuntukkan 26.4 juta ringgit ($5.9 juta) kepada ESSCOM, pengurangan daripada peruntukan Bajet 2021 sebanyak 26.8 juta ringgit ($6.1 juta). Walaupun komander ESSCOM telah menyeru untuk menambah sumber, adalah difahamkan sukar bagi Putrajaya untuk memenuhi kehendaknya.

Hanya 75 bilion ringgit ($16.9 bilion), atau 22.6 peratus daripada Belanjawan 2022, komited terhadap kos pembangunan, dengan baki 233.5 bilion ($52.7 bilion) dibelanjakan untuk kos operasi. Oleh itu, margin untuk pembangunan pertahanan adalah tipis, terutamanya selepas pandemik COVID-19. Memandangkan kerajaan mendorong dasar fiskal mengembang selepas COVID-19, peningkatan perbelanjaan pertahanan tidak mungkin menjadi keutamaan.

Kompleksiti ini memerlukan radas sokongan seperti Risikan Masa Sebenar dengan sokongan internet berkelajuan tinggi. Keupayaan ketenteraan negara akan dapat dipertingkat melalui pelaksanaan 5G.

Sebab itu Kerajaan Malaysia perlu terus terlibat dalam pelaksanaan 5G agar kecenderungan pemain industri untuk menawarkan perkhidmatan kepada populasi padat dan berdasarkan penawaran tidak boleh terus dibudayakan.

Aruhan permintaan perlu segera dibuka kepada sektor bukan komersial seperti ketenteraan. Kementerian Kewangan dan Kementerian Pertahanan perlu segera membincangkan keperluan 5G dalam aplikasi ketenteraan. Hasrat utiliti ketenteraan bagaimanapun memerlukan akses 5G menyeluruh di semua bahagian Borneo, seperti yang dijanjikan Digital Nasional Berhad (DNB) dalam pelancaran dan pembangunan infrastruktur 5G.

Di samping keperluan negara untuk mendasari hala tuju pertahanan untuk menentang pencerobohan, Malaysia juga perlu memikirkan penambahbaikan aset ketenteraan sebagai tanda sedia dan amaran kepada pencerobohan berskala besar yang dilakukan China di Laut China Selatan.

Singapura dan Filipina sudah bersedia dengan kemampuan satelit komersial untuk menjejak pergerakan asing dalam radar ketenteraan termasuk jet tempur dengan kerjasama Amerika Syarikat. Model SENTINENT yang dilancarkan di AS pada 2018 melalui National Geospatial-Intellingence Agency (NGA) mula dirisik kedua-dua negara tersebut sejak pelancaran 5G baru-baru ini.

Teknologi 5G perlu segera menjadi utiliti kepada sektor ketenteraan demi keselamatan rantau Borneo. Ia tidak boleh lagi ditangguhkan untuk hasrat pemain industri mendapatkan keuntungan atas angin. Melengahkan lagi pelancaran di seluruh negara bermaksud kita mengabaikan kebolehgunaan teknologi, dan menyempitkan fahaman bahawa internet sebagai medium telekomunikasi massa yang memberi keuntungan semata-mata.

Akhir sekali, teka-teki terakhir untuk keselamatan sempadan Malaysia Timur ialah keperluan mengejar pendekatan yang lebih lembut. Kerajaan Malaysia mesti meneroka cara yang lebih baik untuk menangani punca ancaman keselamatan bukan tradisional yang muncul. Inisiatif akar umbi dalam komuniti sempadan adalah perlu untuk menyemai nasionalisme yang diperlukan untuk mengatasi hubungan persaudaraan rentas sempadan. Putrajaya juga harus menggunakan rangkaian Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung di kawasan luar bandar untuk mendidik penduduk kampung tentang kepentingan peranan mereka dalam melindungi keselamatan negara dan membina semula kepercayaan terhadap Persekutuan.

Tanggungjawab terletak pada Putrajaya untuk mengkaji semula strateginya terhadap keselamatan Malaysia Timur. Pencerobohan Lahad Datu pada 2013 adalah satu pengajaran pahit yang perlu diharungi oleh Malaysia. Untuk mengelakkan berulang, ia mesti menjalankan pelbagai usaha untuk menangani cabaran keselamatan sempadan Malaysia Timur.

Most Popular

To Top