Stunning Audio Recording of Rosmah Mansor 5-Min Phone Call With Hubby Najib Over 1MDB Issue - The Coverage
News

Stunning Audio Recording of Rosmah Mansor 5-Min Phone Call With Hubby Najib Over 1MDB Issue

An audio recording released by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) today revealed a heated conversation between former prime minister Najib Razak and his wife Rosmah Mansor over the former’s approach to the 1MDB scandal when news of it first broke.

Rosmah had called Najib on July 27, 2016, and after a brief greeting, she could be heard saying: “Apa cerita? (What’s up?) Can I advise you on something?”

Rosmah then told Najib to take charge of the situation, adding that he was the prime minister (at the time). “I don’t like this. Darling, you are the prime minister. You lead,” she said.

MACC chief commissioner Latheefa Koya said the call was made about a week after the US Department of Justice (DoJ) had filed a civil forfeiture suit to seize US$1 billion believed to be embezzled from 1MDB.

Rosmah also seemed unhappy over former MACC chief Abu Kassim Mohamed who had come out with several statements and took photographs with “Pak Lah” or Abdullah Ahmad Badawi, and who appeared to make Najib and Rosmah look like “villains”.

“They make it seem like he (Abu Kassim) is the hero and you are the villain. And all of these five people (in Najib’s office), can’t they see that their priority is you?” she asked Najib.

Najib calmly replied that he had already started to take action on the matter.

“I allowed Azwan to make a statement and his impact is good already,” he said.

During the press conference, Latheefa said MACC believed Najib was referring to Umno Youth vice-president, Khairul Azwan Harun.

The press conference today revealed a series of nine audio recordings implicating high-ranking government officials and foreign dignitaries from the United Arab Emirates in an alleged attempt to cover-up the 1MDB scandal.

In the same phone call, Najib told Rosmah he had already signed a letter appointing Dzulkifli Ahmad to replace Abu Kassim as MACC chief commissioner.

Dzulkifli was named the new MACC chief a few days later, on Aug 1, 2016.

Meanwhile, Rosmah told reporters in court today that her lawyers would look into the matter.

Rosmah said this after she attended her corruption case at the High Court here.

She was accused of receiving RM5 million as a bribe from Saidi Abang Samsudin, the managing director of Jepak Holdings Sdn Bhd through her aide Rizal Mansor.

Her trial will start on Feb 3.

Source : FMT

Berikut ialah teks penuh perbualan antara Najib dan Rosmah:

Najib: Ya?

Rosmah: Hai

Najib: Hai

Rosmah: Apa cerita? Boleh saya nasihatkan awak? Boleh saya nasihatkan awak tentang sesuatu (tinggikan suara)?

Najib: Sebentar… Ya, ada apa-apa?

Rosmah: Awak, jangan. Dengar cakap saya, mereka beritahu awak untuk jaga (slow down) Abu Kassim. Dan Abu Kassim buat kenyataan di merata-rata tempat (tak jelas), ambil gambar dengan Pak Lah apa semua.

Mereka buatnya, jadikannya seperti wira, dan awak pula jadi penjahat. Dan semua lima orang ini, bolehkah mereka lihat keutamaan mereka adalah awak, bukan orang lain?

Najib: Siapa mereka?

Rosmah: Pejabat awaklah. Shahlan dah yakin, Tengku dah yakin, Amhari dah yakin. Macam kita dah jadi penjahat.

Najib: Tidak, tidak, tidak, saya benarkan Azwan membuat kenyataan, kesannya dah bagus dah.

Rosmah: Tidak, Azwan okey. Hari ini Abu Kassim di Berita Harian dan mereka benarkan Abu Kassim ambil gambar dengan Pak Lah.

Dan ada muka dia nak bercakap tentang Pak Lah dan semua orang lain kecuali awak. Ini tidak adil.

Najib: Hmm, hmm.

Rosmah: Tolonglah, darling.

Najib: Tidak, saya sudah tandatangani surat pelantikan Dzul.

Rosmah: Dan Abu Zahar boleh buat kenyataan, oh, mesti (tak jelas) sebab mereka dah melobi, tahu? Mereka tahu mereka dah melobi.

Najib: Abu Zahar jangan buat kenyataan, biarlah.

Rosmah: Ya, tapi Abu Zahar dalam Berita Harian. Dia tahu ke dia cakap apa?

Najib: Itulah dia. Okey, okey.
Rosmah: Saya tak suka ni. Darling, awak PM, awak patut kawal, bukan orang lain.

Najib: Ya. Saya faham.

Rosmah: Dan awak ada orang-orang bodoh (goons) di sekeliling awak untuk nasihatkan awak. Sebab saya beritahu Shahlan, kalau nak tolong, kenapa tak tolong minggu lepas bila benda itu terjadi? Kamu (Shahlan) sepatutnya datang pada saya ‘Datin, bagaimana saya boleh bantu?’ (tak jelas) Lepas satu minggu, saya kata, kamu tak patut cakap (tak jelas).

Saya tak faham.

Sebab ada orang buat aduan ke atas Abu Kassim, dia dalam masalah, oh baru kamu nak datang nak bercakap. Kenapa kamu tak cakap seminggu sebelum tu?

Najib: Hmm hmm…

Rosmah: Yang kita ni dah satu minggu sakit hati, sakit badan, sakit kepala.

Najib: Hmm hmm…

Rosmah: Hmm…

Najib: Hmm…

Rosmah: Jadi saya dah beritahu Amhari, perkara ni tak susah pun. Tarik sajalah arbitration (timbang tara) (tak jelas).

Mereka perlu percayakan kita sebagaimana kita percayakan mereka.

Najib: Betul. Sebab tu Amhari beritahu saya. Saya kata, kamu pergi cakap dengan Khaldoon, cuba yakinkan dia. Tak guna buat arbitration. Saya kata, kamu buat arbitration, semua orang sakit. Nampak? Saya boleh cakap dengan putera mahkota. Putera mahkota (tak jelas) akan ulang cakap “Oh, saya kena runding dengan Khaldoon”. Balik pada kat situ.

Rosmah: Awak tak boleh salahkan dia, itu budaya dia. Jadi kita kena buat kerja sekitar budaya itu.

Mungkin Khaldoon patut datang sini dan bercakap dengan awak, dengan Amhari, untuk selesaikannya.

Itu apa saya rasa, bukan setakat bercakap di telefon, tak jadi.

Najib: Kita boleh jemput dia. Ya, sudah tentu.

Rosmah: Jemput dia dan selesaikan semuanya sekaligus. Dia kenal kita, bukan tak kenal kita.

Kau dah makan minum rumah kita semua. Tolonglah jemput dia.

Najib: Itu idea yang bagus, kita boleh jemput dia ke sini. Sudah tentu, saya akan beritahu dia.

Rosmah: Awak dan Amhari, duduk untuk selesaikannya (tak jelas).
Dan sementara tu, kita boleh selesaikan Riza. Riza punya masalah, bukan payah. Masalahnya hanyalah, ada benda dalam proses tu (along the line) yang tak lengkap. Itu saja.

Najib: Sudah tentu. Sudah tentu.

Rosmah: Saya fikir jalan terbaik adalah beritahu Khaldoon. Dia boleh bawa peguam dia datang sini. Saya rasa banyak perkara boleh diselesaikan.
Berbanding Amhari cakap dengan dia dekat LA, dia nak tunggu siang, tunggu malam. Awak tahu?

Najib: Saya boleh cadangkan kepada Amhari, jemput dia ke sini.

Rosmah: Kemudian kita beritahu putera mahkota, Khaldoon ada di sini bercakap dengan kami, untuk selesaikan semuanya sekaligus. Kita dah bazirkan satu minggu dah.

Najib: Ya, ya. Kita boleh jemput dia ke sini. Tak bazir, banyak benda dah bergerak dah.

Mereka ni, dia nak tengok ada pergerakan di belah sana, belah China. Belah China sudah bergerak, tahu?

Rosmah: Itulah sebabnya, darling, tak banyak benda boleh kita cakapkan di telefon.

Najib: Kita boleh jemput dia ke sini.

Rosmah: Jemput dia ke sini segera, kemudian kita boleh beritahu putera mahkota, beritahu dia yang Khaldoon datang sini kita selesaikan (tak jelas).
Saya tahu dan pasti Sheikh Mansour mahu selesaikan ini (tak jelas). Saya tahu putera mahkota mahu selesaikan ini

Tapi mereka bukanlah jenis orang yang duduk dan bercakap dengan awak, tahu?

Najib: Hmm.. Ok. Kita boleh buat itu.

Rosmah: Dia (tak jelas) ada duit saja.

Najib: Saya akan cakap dengan Amhari selepas ini, saya akan beritahu dia untuk jemput Khaldoon.

Rosmah: Atau awak cakap dengan Khaldoon. Tak apalah, darling, kita tak payah nak (tak jelas).

Selesaikan perkara ini. Tolonglah datang sini, selesaikan semuanya sekaligus (tak jelas).

Ini siang tunggu malam, malam tunggu siang, kamu tahu? Siang ke malam, ada senggang 24 jam.

Najib: Ok, ok.

Rosmah: Please darling.

Najib: Saya akan cakap dengan Amhari.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Most Popular

Loading...
To Top